I korta drag visar en rapport från Hubspot att säljare i sin kontakt med prospekts:

– Är påträngande

– Inte lyssnar på kundens behov

– Inte gör research på kunden

– Inte är hjälpsamma

– Inte skräddarsyr sina erbjudanden

– Inte erbjuder värde till kunden

– Inte visar hur lösningen/produkten ska bidra till kundens framgång

Hela 84 procent av beslutsfattarna tycker att säljaren är påträngande. Det handlar om att lyssna. Att ställa rätt frågor och följdfrågor. Du ska visa kunden att du är bra på att kommunicera.

Kunden förväntar sig en upplevelse, inte bara ett samtal. Idag förväntar sig kunden att varje samtal är skarpt, övertygande och kortfattat. Varje interaktion måste vara värt tiden. Det handlar om att lyssna aktivt, göra en avancerad behovsanalys och ge kunden nya perspektiv.

Säljutveckling
Du som säljer – kika på detta om du vill bli världsbäst på att kommunicera.
Myterna inom försäljning som finns kvar!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *