Gothenburg, Sweden
0703 760 780
hans.akersten@outlook.com

Företagskultur där vi belönar mod

Företagskultur där vi belönar mod

Företagskultur där vi belönar mod

För att skala upp modigt ledarskap och bygga in mod i team och organisationer behöver man bygga en modig företagskultur. Ledare måste skapa en företagskultur där folk känner sig trygga, sedda, lyssnade till och respekterade.

Skapa en stark företagskultur med psykologisk trygghet

Om vi belönar beteenden som skam, skuldbeläggande, cynism och perfektionism kan vi inte förvänta oss innovativt arbete.

Det behövs modigare ledare och företagskulturer för att lyckas i en komplex, snabbt föränderlig omgivning, med svåra utmaningar och ett omättligt behov av innovation.

Hur ser det ut på en arbetsplats där det är brist på mod:

  • Många undviker tuffa samtal, inklusive konstruktiv, ärlig feedback
    Konsekvenserna är otydlighet, minskad tillit och minskat engagemang, skitsnack, irritation med mera.
  • För få vågar ta smarta risker eller skapa djärva idéer för att möta förändrad efterfrågan och behovet av innovation.
  • Vi fastnar i och definieras av våra misstag, besvikelser och misslyckanden.
  • Vi har för mycket skam och skuldbeläggande och för lite ansvarstagande och lärande.

Skapa en tydlig företagskultur som är någonting mer än bara tomma ord

Det finns flera olika saker som du kan göra för att gå från ord till handling.

Visa uppskattning när medarbetaren kommer med sina synpunkter. Få medarbetare att känna att du uppskattar deras svar genom att till exempel säga “tack för du är engagerad”.

Uttryck tacksamhet för medarbetarens uppriktighet. Vi håller inte alltid med varandra och då behöver vi kunna säga vad vi tycker. Håller vi ständigt håller inne med våra åsikter byggs frustrationen upp. Oenigheter är dessutom ett viktigt tillfälle för lärande. Genom att stöta och blöta perspektiv kan vi komma fram till bättre beslut. I en öppen och orädd företagskultur kommer fler synpunkter och ifrågasättanden komma fram. Här hänger det på dig som ledare att kunna bemöta de saker som dina medarbetare börjar rapportera om och uttrycka tacksamhet för deras uppriktighet. 

Avdramatisera misslyckanden. Se misslyckanden som en nödvändig del av innovativa processer där man prövar sig fram. Reaktionen när någon erkänner ett misstag behöver vara uppskattande och fokusera på lärdomar. Ingen gillar att göra misstag, och det sista vi behöver är en ledare som säger till oss hur dålig vi var som gjorde ett misstag. Vi behöver hjälp med att ta reda på hur vi ska komma tillbaka på rätt spår. Med detta förhållningssätt blir det också viktigt att sanktionera tydliga överträdelser från överenskommelser och ramar. Målet är att skapa en företagskultur av lärande.

 

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: