Att säljpresentationen är en viktig del av säljprocessen, det tror jag att de flesta säljare och säljansvariga håller med om.

Gör inte misstaget att hålla en säljpresentation utan att du innan gjort en ordentlig analys av kundens behov och problemställning. Jag har själv gjort det misstaget så jag vet hur det är. Jag har åkt många mil helt i onödan – på möten där jag ena halvan av mötet har tagit reda på kundens behov och den andra halvan hållit min presentation. Helt bortkastat.

Här kommer några riktigt bra saker att tänka på när du ska hålla din presentation:

– Presentationen ska inte handla om dig, ditt företag, din produkt eller tjänst. Den ska handla om hur du kan lösa kundens problem. Kommer deras liv bli enklare på grund av din tjänst eller produkt?

– Boka inte in en säljpresentation förrän du har gjort en behovsanalys där du har tagit reda på kundens problem.

– Din uppgift är inte att peka på varje fördel som din produkt eller tjänst har. Det ska finnas en koppling till det problem som kunden har. Finns det ingen koppling – tala inte om det.

– Det finns inte en presentation som du kan använda två gånger. Presentationen som du håller ska vara anpassad efter din kunds unika behov och problemställning.

 

Aldrig en säljpresentation utan en grundlig behovsanalys!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *